قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟

علائمی مثل زرد شدن رنگ پوست و قسمت سفید چشم (صلبیه) در کودک تازه متولد شده، نشانه زردی است. این بیماری نتیجه تجمع بیش از حد ماده ای به نام بیلی روبین در خون است.

در نوزادان بزرگتر و بزرگسالان ، کبد بیلی روبین را پردازش می کند و سپس آن را از طریق دستگاه روده دفع می کند. با این حال ، کبدِ در حال رشد یک نوزاد ممکن است به اندازه کافی بالغ نباشد تا بیلی روبین را  دفع کند.

خبر خوب این است که در بیشتر موارد ، زردی نوزاد تازه متولد شده با رشد کبد کودک و شروع تغذیه کودک ، خود به خود از بین می رود و به عبور بیلی روبین از بدن کمک می کند.

در بیشتر موارد ، زردی طی 2 تا 3 هفته از بین می رود. برای درمان زردی پزشکان راهکارهای مختلفی مثل استفاده از مهتابی، رژیم غذایی مناسب برای مادر، حمام بردن و طب سنتی …. را پیشنهاد می کنند. یکی دیگر از روش های خوب برای کاهش زردی ، دادن قطره بیلی ناستر به کودک است. این یک داروی گیاهی است که عوارضی ندارد و به دلیل وجود شیر خشت در آن، مقدار زردی کودک را سریع کاهش می دهد. استفاده از این دارو همراه با قرار دادن مهتابی در بالای سر کودک بسیار نتیجه بخش خواهد بود. در ادامه بیشتر با این دارو آشنا خواهید شد.

 

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد

قطره بیلی‌ناستر چیست؟

بیلی‌ناستر یک داروی گیاهی می باشد که از عصاره گیاه شیر خشت گرفته شده است و هدف دارویی قطره بیلی ناستر، درمان زردی نوزادان است. شیر خشت به دلیل دارابودن قندهایی مثل مانیتول، از دیرباز در طب سنتی برای درمان زردی نوزادان استفاده می‌شده است و اگر طبق اصول بهداشتی از آن استفاده شود، بسیار نتیجه بخش خواهد بود. خاصیت درمانی این گیاه از نظر علمی نیز ثابت شده است.

حتما مطالعه کنید
درمان زردی نوزادان با طب سنتی

 

مصرف قطره عصاره‌ی شیرخشت که نام علمی آن قطره بیلی‌ ناستر است، همراه با فتوتراپی (نوردرمانی) باعث کاهش قابل توجه زردی کودکان می شوند. بطوری که بعد از دو سه روز استفاده از این دو روش، زردی نود درصد نوزادان بطور کامل از بین می رود. قطره بیلی ناستر میزان بیلی روبین خون را کاهش می دهد.

 

قطره بیلی ناستر چگونه اثر می کند؟

گیاه شیر خشت حاوی موادی مثل مانیتول، دکستروز، فروکتوز، ساکارز و پلی‌ساکاریدهای مختلف است. مقدار مانیتول موجود در این گیاه، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد می باشد. مانیتول در دستگاه گوارش خیلی کم جذب می شود و در روده سبب به وجود آمدن اسهال می شود، این ویژگی مانیتول، بیلی روبین که به وسیله کبد وارد روده شده،از راه مدفوع دفع شود و این کار سبب کاهش سطح بیلی روبین در خون شود. قطره بیلی ناستر همچنین سبب می شود که با مدفوع مکرر، پروسه دفع شدن بیلی روبین از طریق کبد، سریع شود.

 

درمان زردی نوزادان

موارد مصرف قطره بیلی‌ ناستر

 یکی از مزایای دیگر مصرف قطره بیلی ناستر، علاوه بر کاهش زردی، کاهش طول دوره درمان بیمارستانی (بستری) و همچنین کاهش مدت زمان نوردرمانی می شود. به علاوه، پزشکان از این قطره به دلیل دارا بودن اثرات ملینی، برای درمان یبوست کودکان و بزرگ سالان استفاده می کنند.

 

با هدف درمان زردی نوزاد، قطره بیلی ناستر به همراه استفاده از نور درمانی اثر دو چندان داشته و سطح بیلی روبین را به طور چشم گیری کاهش می دهد. با این کار دیگر نیازی به تعویض کردن خون و مصرف دیگر داروها نیست. هنگام مصرف این قطره توجه کنید که به دلیل اسهال گرفتن نوزاد، تعداد دفعات شیردهی را بیشتر کنید.

حتما مطالعه کنید
تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد

 

مقدار مصرف قطره بیلی‌ناستر

میزان قطره مصرفی باید طبق دستور پزشک انجام شود که اکثر تجویزها به این صورت است که به ازای هر یک کیلو وزن نوزاد، سه تا پنج قطره و سه بار در روز باید مصرف شود.

 

عوارض قطره بیلی ناستر

این قطره برای درمان زردی نوزاد تجویز می شود و نیز سبب کم شدن سطح بیلی روبین خون می شود. قطره بیلی ناستر از عصاره شیرخشت گرفته شده و اثرات جانبی ندارد. این قطره عوارضی ندارد و تنها در بعضی موارد، کودک اسهال می گیرد که آن هم بخاطر مکانیزم دارو می باشد.

علائم زردی نوزاد

با افزایش سطح بیلی روبین کودک ، زردی از سر حرکت می کند تا بازوها ، تنه و در نهایت پاها را درگیر کند. یکی از راه های آسان برای بررسی زردی ، فشار دادن انگشت بر روی پوست کودک است. با انجام این کار پوست طبیعی سفید می شود اما پوست زردرنگ زرد می ماند. نوزادان تازه متولد شده وقتی بیش از 5 میلی گرم در دسی لیتر بیلی روبین در خون خود داشته باشند ، زردی می گیرند. در این دوران مصرف قطره بیلی ناستر توصیه می شود.

علائم زردی خفیف در نوزادان تازه متولد شده همچنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی حالی
  • مدفوع کم رنگ
  • ادرار تیره
  • مشکل در تغذیه یا مکیدن سینه مادر

 زردی متوسط ​​تا شدید در نوزادان تازه متولد شده می تواند برخی از مشکلات جدی سلامتی را ایجاد کند و علائم زیر را شامل شود:

  • پوست کودک به طور فزاینده ای زرد می شود
  • سفیدی چشم زرد است
  • کودک بی حال است
  • در غذا خوردن مشکل دارد
  • کودک بیش از 10٪ از وزن هنگام تولد خود را از دست داده است.
حتما مطالعه کنید
نحوه استفاده از دستـگاه زردی نوزادان

درمان زردی  نوزادان

درمان زردی در نوزادان به علت بستگی دارد ، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

زردی خفیف – اگر کودک سالم و خوب  به نظر برسد ، هیچ درمانی لازم نیست. پردازش صحیح بیلی روبین برای کبد کودک تنها چند روز طول می کشد

زردی متوسط – فتوتراپی متداول ترین روش درمانی است. در این روش کودک شما در یک دستگاه گرم و زیر نورهای آبی قرار می درگیرد. در دستگاه کودک فقط پوشک می پوشد و محافظ چشم می زند.

زردی شدید – گاهی اوقات نوزادان به درمان همزمان با بیش از یک نور آبی (فتوتراپی چندگانه) نیاز دارند.به ندرت و فقط در موارد بسیار شدید که بیماری زمینه ای باعث ایجاد زردی شده باشد ، ممکن است به انتقال خون نیاز باشد.

سخن پایانی

زردی یک بیماری رایج در بین بیماران تازه متولد شده است که در صورت درمان به موقع و صحیح هیچ خطری ندارد. بدین منظور شما می توانید از قطره گیاهی بیلی ناستر، که از عصاره گیاه دارویی شیر خشت بدست آمده، استفاده کنید و درجه زردی فرزند خود را بطور قابل توجهی کاهش دهید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

زردی نوزاد و  درمان آن  

زردی در نوزادان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

زردی در نوزادان و درمان آن   تولد نوزاد لذت و شادی فراوانی برای والدین به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره