حساسیت ها و مراقبت از پوست نوزاد

حساسیت ها و مراقبت از پوست نوزاد

 بدو تولد یکی از حساس ترین دوره های زندگی کودکان است. نوزادان در ماه های اول تولد در معرض ابتلا به حساسیت های پوستی و آلرژی و عفونت هستند. در این دوران حساس والدین باید تمام آنچه که باعث آلرژی در کودکان می شود را از نوزاد دور کنند. اگر اطلاعات کافی در خصوص رایج ترین حساسیت پوستی نوزاد بدانید می توانید به بهترین نحو ممکن مراقبت ها و پیشگیری های لازم را انجام دهید.

معرفی حساسیت پوستی در نوزادان

اگر نوزادان در معرض ابتلا به آلرژن ها قرار بگیرند دچار حساسیت پوستی می شوند. حساسیت پوستی نوزاد با بروز علائمی خود را نشان می دهد. در پاره ای از مواقع بدن نوزاد از خود هیستامین ترشح می کند که سبب ایجاد آلرژی می شود. این عارضه به دلیل حساس بودن پوست نوزادان تقریبا شایع است و زمانی که پوست نوزاد در معرض آلرژن ها قرار بگیرد علائم آن به صورت دانه های پوستی یا کهیر خود را نشان می دهد.

حساسیت ها و مراقبت از پوست نوزاد

اما سوال اساسی این است که آلرژن ها چه چیزهایی هستند؟ اگر شما تجربه بچه داری داشته باشید می دانید که گاها نوزاد به بعضی مواد شوینده یا صابون ها و یا به برخی از پوشک ها حساسیت نشان می دهد.

حتما مطالعه کنید
 درمان زردی نوزاد

انواع حساسیت پوستی در نوزادان

در بین انواع حساسیت پوستی نوزادان اگزما و کهیر شایعترین نوع آلرژی هستند که هر کدام علت، علائم و درمان متفاوتی دارند. اگزما در سن ۳ تا ۴ ماهگی نوزاد علائم آن خود را نشان می دهد و در اطراف پوشک می توان علائم آن را مشاهده کرد و موجب خارش نیز می شود. علت اگزما در بیشتر موارد ژنتیک است.

اما فعال شدن آن ممکن است در اثر آلرژی غذایی، لباس، شوینده ها، دود سیگار، گرده گل و … باشد. اگزما می تواند فقط یک عضو نوزاد را درگیر کند و یا اینکه بیشتر سطح پوست را درگیر کند. علائم شایع این آلرژی شامل خشکی، نازک شدن پوست، دانه های قرمز پوستی و خارش می باشد.

یکی دیگر از شایع ترین حساسیت هایی که در نوزادان بسیار شایع است کهیر است. کهیر یک ضایعه پوستی غیر عفونی می باشد که ماندگاری بالایی ندارد و ممکن یک روز تا یک هفته علائم آن در بدن باشد. کهیر ابتدا در یک قسمت از بدن علائم آن بروز می کند و سپس سایر قسمت های بدن را هم درگیر می کند.

اما علت ایجاد این عارضه مواجه شدن نوزاد با عواملی نظیر نیش حشرات، تغییر ناگهانی دما، بعضی مواد غذایی و … است که پس از مواجهه با این عوامل بدن از خود هیستامین ترشح می کند و دچار کهیر شود. این عارضه با خارش و سوزش همراه است و پوست نوزاد دچار قرمزی و تورم (بخصوص قسمتی که با آلرژن در تماس بوده) به صورت دونه دونه شدن شود.

 

درمان انواع حساسیت پوستی نوزاد

شما با کسب اطلاعات کافی در خصوص انواع حساسیت پوستی نوزاد می توانید بدون نگرانی روش های درمانی را پیش ببرید. اگر علت ایجاد آلرژی را بدانید می توانید از تکرار آن جلوگیری کنید. مثلا اگر کودک به یک پوشک خاص حساسیت دارد می توانید نمونه های دیگر را امتحان کنید.

حتما مطالعه کنید
نحوه استفاده از دستـگاه زردی نوزادان

برای درمان اگزما می توانید پوست کودک را با شوینده های ملایم و بدون عطر و بو شستشو دهید. بهتر است اگر علائم بیماری زیاد است به پزشک متخصص مراجعه شود تا از عفونی شدن آن جلوگیری شود. برای درمان کهیر در نوزادان پزشک داروهایی که حاوی آنتی هیستامین هستند را تجویز می کند‌. شما در هر کدام از حساسیت ها بهتر است ریشه یابی کنید تا بهتر بتوانید از گسترش بیماری و تکرار آن جلوگیری کنید.

عوارض پوستی نوزادان و راه‌های درمان آنها

علاوه بر اگزما و کهیر که دو حساسیت پوستی نوزاد هستند، عوارض پوستی دیگری هستند که کودک را درگیر می کنند. که به چند مورد از این آلرژی ها اشاره می کنیم.

ادرار سوختگی نوزاد: در برخی موارد ممکن است که کودک به دلایلی از قبیل تنگی زیاد پوشک، زیاد ماندن پوشک خیس در پای کودک، برخی شوینده ها، جنس پوشک، دستمال مرطوب و … دچار قرمزی و التهاب در ناحیه زیر پوشک شود. برای درمان این عارضه بهتر است کودک در معرض هوای آزاد قرار بگیرد و با نظر پزشک از پماد سوختگی نوزادان استفاده کرد.

 

دانه‌های سفید پوست نوزاد یا میلیا

این حساسیت پوستی هم نیمی از نوزادان را درگیر می کند که به صورت جوش های سفید رنگ ریزی هستند که بر روی بینی و صورت ظاهر می شوند. این عارضه به دلیل پوسته هایی است که غدد چربی را مسدود می کند و به درمان خاصی نیاز ندارد و معمولا بعد از یک تا دو هفته خود به خود از بین می رود.

حتما مطالعه کنید
 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟

 

زردی در نوزادان

برخی از نوزادان در هفته اول تولد دچار زردی می شوند. این بیماری تا حد زیادی شایع است و به دلیل بالا رفتن سطح بیلی روبین خون به وجود می آید. اگر ابن عارضه زود تشخیص داده شود نگرانی ندارد و می توان برای درمان آن از روش هایی نظیر تغذیه مکرر با شیر مادر، دستگاه فتوتراپی و نور درمانی استفاده کرد.

حساسیت ها و مراقبت از پوست نوزاد

نکات لازم در خصوص مراقبت از پوست نوزاد

حساسیت پوستی نوزاد نیاز به مراقبت اصولی دارد تا درمان شود و عوارضی جبران ناپذیر به جای نگذارد. در گذشته از پودرهای بچه برای جلوگیری از عرق سوز شدن و سوختگی نوزاد استفاده می کردند که استنشاق این پودرها ممکن است مشکلاتی در ریه ایجاد کند. پس بهترین کار عدم استفاده از این پودرها می باشد.

برای شستشوی لباس ها، لحاف و پتوی نوزاد از شوینده های ملایم و بی بو استفاده کنید.

اگر کودک در معرض آفتاب قرار می گیرید بهتر است برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از ضد آفتاب استفاده کنید.

محصولات بهداشتی و مراقبتی کودک باید فاقد بو، عطر، فتالات و پارابن باشد چون مواد حاوی این ترکیبات باعث تحریکات پوستی می شود.

حساسیت خطرناک معمولا با علایمی از قبیل نقطه های کوچک و ارغوانی قرمز، جوش های زرد، جوش های حاوی مایع یا تاول های چرکی همراه است و کودک بی حال و تب می کند که با مشاهده این علائم فورا باید به پزشک مراجعه کرد. شرکت نوین طب ایران ارائه دهنده محصولات مراقبتی پوست نوزاد در ایران است که خدمات و محصولات خود را به صورت اینترنتی و حضوری ارائه می دهد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

زردی نوزاد

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟ علائمی مثل زرد شدن رنگ پوست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره