شروع غذای کمکی نوزاد

شروع غذای کمکی نوزاد

یکی از چالش های بزرگ مادران بعد از به دنیا آمدن نوزاد خود که با آن روبه رو می شوند تغذیه مناسب است. همچنین زمان شروع غذای کمکی نوزاد و انواع آن یکی از دغدغه های اصلی این مادران در اوایل زندگی نوزادانشان است. شیر مادر از بدو تولد تا دو سالگی بچه به آن نیاز دارد. البته در سنین مختلف میزان شیر مادر نسبت به مصرف غذاهای کمکی تغییر می کند. در نتیجه با افزایش سن کودک میزان شیر مادر کاهش و استفاده از غذاهای کمکی افزایش می یابد. بنابراین موقع انتخاب به نوع غذا، مقدار و زمان شروع آن توجه کرده و با متخصصان تغذیه کودک مشورت کنید.

 

شروع غذای کمکی نوزاد

شروع غذای کمکی نوزاد در کنار شیر مادر یا شیر خشک

کودک در ماه های چهار تا شش اوایل زندگی توسط شیر مادر تغذیه می شود. برخی اوقات بنا به دلایلی مانند کم وزن بودن کودک، بیماری مزمن مادر و یا مشکل در سینه او شیر خشک به عنوان غذای کمکی نوزاد یا جایگزین شیر مادر به کار می رود. البته نوزاد در ماه چهار تا شش فقط باشیر مادر باید تغذیه شود و در صورت نبود شیر مادر شیر خشک جایگزین آن می شود. مگر در شرایط خاص و با تجویز پزشک چیزی غیر از شیر در تغذیه نوزاد قرار گیرد. با گذشت شش ماه از زندگی نوزاد دیگر نیاز تغذیه ای وی با شیر برطرف نمی شود که باید از غذاها کمک گرفت.

حتما مطالعه کنید
استفاده از دستگاه فتوتراپی خانگی

 

بهترین زمان برای شروع غذای کمکی نوزاد

شروع غذای کمکی نوزاد زودتر از ماه چهارم و تا ماه ششم می تواند موجب ایجاد مشکلات رشدی شده و علائم آن در بزرگسالی خود را نشان دهد.

در کشورهای مختلف زمان شروع کمک غذاها با هم متفاوت است. ولی در ایران با مشورت و تجویز متخصصان تغذیه نوزادان از ماه ششم شروع می شود. بنابراین عواملی مانند توانایی کودک در بالا نگه داشتن سر و صاف نشستن، توانایی کنترل صحیح حرکات زبان و دهان و افزایش وزن نوزاد دو برابر وزن تولد وی در تجویز کمک غذاها توسط پزشکان موثر است. والدین باید بین تغذیه اصلی نوزاد  یک غذای جدید را امتحان کنند سپس دو الی سه روزی صبر کنند تا غذای نسبتا جدیدتری به کودک بدهند. بنابراین اگر کودک غذای جدید را نپذیرفت با گذشت دو الی سه روز دوباره آن را امتحان کرده و یا غذای جدیدتری به کودک بدهند‌.

 

غذای کمکی نوزاد در ماه هفتم

تغذیه اصلی نوزاد در ماه هفتم همان شیر مادر است اما استفاده از غذای کمکی نوزاد مانند فرنی یا آرد برنج و ترکیب آن با حریره بادام توصیه می شود. برای اولین بار مقدار خیلی کمی از فرنی به نوزاد داده می شود و با گذشت هر روز مقدار آن به نسبت کمی افزایش دهید. طوری که درپایان هفت ماهگی سوپ، ماست و تخم مرغ را در برنامه غذایی جایگزین کنید.

 

غذای کمکی نوزاد در ماه هشتم

غذای کمکی نوزاد در ماه هشتم سوپ است که استفاده از نمک در این غذا ممنوع است. همچنین بگذارید تمام مواد داخل سوپ پخته شوند و اسفناج را به هیچ عنوان به غذا تا یک سالگی کودک اضافه نکنید. البته می توانید سبزیجاتی مانند سیب زمینی، هویج و بلغور گندم را به این سوپ اضافه کنید.

حتما مطالعه کنید
نحوه استفاده از دستـگاه زردی نوزادان

 

غذای کمکی نوزاد در ماه هشتم

شروع غذای کمکی نوزاد در ماه نهم

غذای کمکی نوزاد در ماه نهم ترکیبی از حبوبات است. البته حبوبات باید در آب خیس بخورد سپس کاملا پخته شود بعد کودک آن را مصرف کند. برای هضم بهتر حبوبات استفاده از آبمیوه های طبیعی بعد از خوردن غذا اهمیت زیادی دارد طوری که کودک شوق به غذا خوردن را پیدا می کند.

 

شروع غذای کمکی نوزاد در ماه دهم

در ماه دهم میوه را به عنوان کمک غذا در نظر بگیرید و در آخر ماه دهم کته را با ماهی، مرغ و آب گوشت را به کودک بدهید.

 

شروع غذای کمکی نوزاد در ماه یازدهم و دوازدهم

افزایش مقدار و میزان غذا در این دو ماه به اشتهای کودک بستگی دارد. همچنین اگر کودک سر سفره اعضای خانواده می نشیند از دادن غذاهای  خانوادگی به او خوداری کنید زیرا مقدار نمک و مواد افزودنی در این خوراکی ها زیاد است.

 

شروع مصرف مولتی ویتامین ها به عنوان کمک غذاها برای نوزادان

مولتی ویتامین ها در همان بدو تولد به عنوان مکمل غذاها مصرف می شوند. به توصیه پزشکان استفاده از قطره مولتی ویتامین در کنار شیر خشک یا شیر مادر تغذیه مناسبی برای کودک محسوب می شود. همچنین مصرف قطره آهن برای کودکان در این سنین بسیار ضروری است.

 

غذای جامد

هشت تا ده ماهگی کودک و زمانی که توانایی گرفتن اشیاء، سپس گذاشتن آنها در دهان و جویدن را پیدا می کند. زمان مناسبی جهت شروع تغذیه از طریق غذاهای جامد و سفت است. غذاهای سایز کوچک و جویدن آسان مانند سیب زمینی بخار پز، تخم مرغ، پنیر، تکه های نرم و کوچک ماهی و گوشت انتخاب مناسبی برای این سنین هستند. ده ماهگی تا یک سالگی تعداد دندان های کودک زیاد می شود همچنین می تواند قاشق را در دست بگیرد. بنابراین می توان غذاهای کامل تری مانند سبزیجات پخته و ماکارونی را در برنامه غذایی کودک قرار داد.

حتما مطالعه کنید
چگونه متوجه زردی نوزاد شویم

 

شروع غذای کمکی نوزاد و زمان تغذیه کمکی 

باید قبل از دو سالگی و بعد از شیر دهی مادر تغذیه کمکی به کودک داده شود. شیر مادر در سال اول تولد به عنوان تغذیه کودک مد نظر است و در سال دوم بعد از مصرف شیر غذای کمکی نقش مهمی دارد. البته به دلیل اهمیت زیاد شیر مادر نباید از حجم آن جهت تغذیه کودک کاسته شود.

 

زمان تغذیه کمکی

برای داشتن کودکی سالم با تغذیه مناسب در هر سنی می توان به طب ایران مراجعه کرد و دستورالعمل های مربوط به ترکیبات غذایی کودک را دریافت کرد.

چه غذاهایی به عنوان کمک غذا برای مصرف کودکان توصیه می شود؟

کمک غذاها در ماه های اول باید رقیق باشند و به مرور بر غلظت آنها افزوده می شوند. شروع غذای غلیظ جهت تغذیه کودک در اوایل کار دشوار است ولی روش مناسبی برای یادگیری کودک در جویدن غذاهای جامد است.در پایان یک سالگی کودک توانایی برداشتن قطعات کوچک از غذا را پیدا می کند. بنابراین قطعات کوچک با ارزش غذایی بالا را در اختیار آنها بگذارید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد

تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد

تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد زردی، در حدود 84٪ از نوزادان اتفاق می افتد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره