زردی برای چه نوزادانی خطرناک است؟

زردی برای چه نوزادانی خطرناک هست ؟

یکی از بیماری هایی که در بدو تولد والدین را به دردسر می اندازد، زردی نوزاد است. طبق آمار از هر ده نوزاد هفت نفر به این بیماری مبتلا می شوند اما این آمار بیشتر در کودکانی دیده می شود که یک بیماری پیش زمینه در بدو تولد دارند و یا اینکه نارس به دنیا می آیند. روش های درمانی زیادی برای این بیماری وجود دارد و اگر زود تشخیص داده شود هیچ مشکلی برای درمان پیش نخواهد آمد و کودک در همان روزهای ابتدایی به سرعت بهبود خواهد یافت.

 

زردی برای چه نوزادانی خطرناک هست ؟

زردی خطرناک چیست؟

در زردی نوزاد طبیعی روز دوم بعد از تولد قسمت صورت و چشم دچار مختصری تغییر پوست می شوند و نوزاد دچار این مشکل می شود. این اتفاق زمانی می افتد که سطح بیلی روبین خون بیش از حد ممکن باشد و توسط دارد و دستگاه کنترل نشود. بیلی روبین یک رنگدانه محلول در چربی موجود در خون است که مقادیر بالای آن به عنوان سم برای نوزاد است. معمولا مشکل بیشتر نوزادان نگران کننده نیست و با تغذیه مداوم و استفاده چند ساعته از دستگاه رفع می شود.

 

عوامل خطر زردی در نوزاد کدامند؟

زردی نوزاد معمولا پس از دو یا سه روز کم کم کاهش پیدا می کند اما در برخی موارد به جای کاهش ممکن است افزایش پیدا کند و علاوه بر صورت و چشم ها به گردن و قفسه سینه هم برسد و در نهایتا پنجه پا را هم درگیر کند مهمترین عواملی که باعث می شود این بیماری در نوزاد تا این اندازه شدید باشد شامل دیابت مادر، نارس بودن نوزاد، بعضی داروها، نوزاد پسر، شیر مادر، تاخیر در دفع مدفوع نوزاد، سابقه بیماری فیزیولوژیک در خواهر و برادر و کاهش وزن می باشد.

حتما مطالعه کنید
نحوه استفاده از دستـگاه زردی نوزادان

 

چه نوزادانی بیشتر در معرض ابتلا به زردی هستند

به طور کلی زردی نوزاد در دو شکل مشاهده می شود. یکی از آنها زردی محلول در اب است که چون در اب محلول می شود کبد آن را از طریق ادرار دفع می کند نوع دوم زردی غیر محلول در آب است. این شکل از بیماری مشکل ساز است و اگر به موقع درمان آن آغاز نشود و مشکل رفع نگردد مقدار آن بیش از اندازه می شود و در مغز رسوب می کند و باعث مشکلات جدی تری از قبیل عقب ماندگی ذهنی می شود.

دسته ای از نوزادان هستند که به دلیل شرایطی که برایشان پیش می آید و یا شرایطی که به صورت مادرزادی دارند بیشتر دچار این مشکل می شوند که برخی از این عوامل را بیان می کنیم.

 

نوزادان نارس

به نوزادانی که قبل از ۳۷ هفتگی به دنیا بیایند نارس گفته می شود و احتمال ابتلا آن ها به این بیماری بیشتر از سایر نوزادان است.

هر نوزادی که نتواند در روزهای ابتدایی شیر کافی دریافت کند و یا به اصطلاح تغذیه مرتبی داشته باشد در معرض ابتلا خواهد بود.
وزن کم در حین تولد هم می تواند زمینه ساز این بیماری باشد.

نوزادانی که با مشکلات تنفسی متولد می شوند و اکسیزن کافی را نمی توانند به درستی دریافت کنند.

یکی از نوزادان پر خطری که احتمال ابتلا به ابتلا به این بیماری در آن ها زیاد است نوزادانی هستند که گروه خونی آن ها با گروه خونی مادر سازگار نیست. این عدم سازگاری باعث می شود بدن کودک آنتی بادی تولید کند که گلبول های قرمز خود را از بین ببرد و همین مورد هم در افزایش میزان بیلی روبین موثر است.

حتما مطالعه کنید
 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟

به طور مثال گروه خونی O مثبت باشد و کودک دارای گروه خونی A یا Bباشد.
مادرانی که مبتلا به دیابت هستند ممکن است کودکان آن ها دچار این بیماری شوند.
نوزادانی که به اختلال فاوویسم مبتلا هستند.

میزان درجه زردی خطرناک در نوزادان

زردی برای نوزادانی خطرناک است که سطح بیلی روبین آن ها از دو درجه بیشتر شود. عدد ده برای زردی نوزاد سطح کمی است و با درمان به زودی رفع خواهد شد. درمان از تغذیه مادر و کودک شروع می شود تا دستگاه فوتوتراپی که شما می توانید برای نوزادانی که شرایط خطرناک تری دارند چندین روش را همزمان استفاده کنید.

اگر مقدار این عارضه از عدد ۱۲ بعد از انجام روش های درمانی کم نشد و همچنان در حال بالا رفتن بود باید کودک در بیمارستان بستری شود و برای درمانش اقدامات لازم را انجام داد.

چه زمانی زردی خطرناک است؟

زردی برای نوزادانی خطرناک است که زود بیماری تسخیص داده نشده باشد و اقدامات درملنی صورت نگرفته باشد و بیماری روز به روز در حال پیشرفت و بالا رفتن باشد. هر چند که خطرناک بودن آن بستگی به عواملی از جمله سن، وزن، نارس یا سالم به دنیا آمدن نوزاد دارد.

ما سطح طبیعی بیلی روبین را ده درجه گفتیم این در صورتی است که کودک سالم و به موقع به دنیا آمده باشد برای کودکانی با وزن ۳ تا ۴ کیلو و بعد از نه ماه کامل به دنیا می آیند سطح بیلی روبین ۱۲ و ۱۳ هم طبیعی است اما این مقدار برای کودکان نارس دو کیلویی بسیار زیاد است.

حتما مطالعه کنید
آشنایی با تاریخچه ساخت دستگاه های فتوتراپی

خطرناک ترین سطح بین ۱۷ تا ۲۰ می باشد که باعث مشکل عقب ماندگی ذهنی می شود. البته کودکانی کمی به این سطح از بیلی روبین می رسند و به لطف تکنولوژی در همان روزهدی ابتدایی با روش های درماتی کاملا کنترل و درمان می شود.

 

چه زمانی زردی خطرناک است؟

خطر ابتلا به آن برای چه نوزادانی زیاد است

زردی نوزاد بیشتر در مواردی خطر ابتلای آن زیاد است که کودک یک یا چند عامل از موارد زیر را داشته باشد.

ابتلا کودکان قبلی به این بیماری
داشتن علائم کبودی بر روی بدن نوزاد در هنگام تولد
زایمان زودرس
بی حالی در زمان تولد
بروز تب در نوزاد
تغدیه ناکافی
ابتلا به عفونت در زمان تولد

زردی بیماری نیست که درمان نشود اما اگر در این خصوص سهل انگاری شود کودک دچار عوارض ناخواسته ای از جمله ناشنوایی عصبی حسی، تشنج، فلج مغزی، کند ذهنی،تاخیر در تکلم و … می شود. شرکت نوین طب ایران ارائه کننده تجهیزات پزشکی و درمانی در تمام حوزه ها می باشد و محصولات خارجی و با کیفیت را در دسترس پزشکان، بیمارستان ها و عموم مردم قرار می دهد. این مجموعه دستگاه خانگی و بیمارستان زردی نوزاد را هم موجود دارد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

زردی نوزاد

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟ علائمی مثل زرد شدن رنگ پوست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره