درمان زردی نوزاد

 درمان زردی و علت آن در نـوزادان

  علت زردی  در نوزادان | نوین طب ایران : سالانه والدین زیادی با دغدغه درمان زردی نوزاد تازه متولد شده مواجه هستند و اگر در چنین شرایطی قرار گرفته باشید حتما راهکارهای زیادی به شما معرفی شده و تا پایان آن درمان های خانگی و پزشکی زیادی را به کار گرفته اید. زردی نوزاد یا newborn jaundice در واقع یک چالش برای والدین است که با مشاهده زرد شدن رنگ پوست و چشم نوزاد شروع می شود.

این عارضه در اثر افزایش بیلی روبین خون نوزاد به وجود می آید و که اگر درمان نشود مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال دارد و گاها موجب مرگ نوزاد می شود. این بیماری در حد زیادی شایع است و بیشتر نوزادان متولد شده درگیر آن هستند چون بیلی روبین که باعث به وجود آمدن آن می شود. در حین تجزیه طبیعی گلبول های قرمز در حد زیادی تولید می شود و چون به رنگ زرد است باعث می شود که پوست و چشم نوزاد زرد رنگ شود و هر چه این مقدار بیشتر باشد عارضه مذکور بیشتر خواهد بود‌.

درمان زردی و علت آن در نـوزادان

درمان زردی نوزاد با توجه به نوع زردی و ریشه آن

درمان زردی نوزاد با توجه به نوع و شدت آن تعیین می شود. بیشتر نوزادان در روزهای ابتدایی بخصوص از روز دوم دچار آن می شوند که ابتدا از پوست صورت و چشم ها شروع می شود و معمولا بعد از سه یا چهار روز به بالاترین درجه شدت خود می رسد. بعد از آن با شیوه های درمانی کم کم از مقدار آن کاسته می شود. این نوع عارضه که شایعترین نوع هم می باشد عارضه فیزیولوژیک است و با تغذیه مکرر نوزاد و دفع مدفوع کم کم از شدت آن کاسته می شود و نوزاد به سلامت کامل می رسد.

حتما مطالعه کنید
زردی در نوزادان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

اما در برخی موارد نوزاد در همان ۲۴ ساعت ابتدایی تولد دچار آن می شود و اگر مقدار بیلی روبین خیلی زیاد باشد نوع پاتولوژیک است و کودک باید در بیمارستان بستری شود.

درمان این بیماری در نوزادان به چه شکلی است؟

در پاره ای از مواقع اگر علت زردی نوزاد را بدانیم درمان آن بهتر و سریعتر خواهد بود موارد زیر از علل شایع آن و مناسب ترین درمان برای هر کدام را بیان می کنیم.

عارضه به دلیل نقص در شیردهی

گاهی اوقات نوزاد به مقدار کافی شیر دریافت نمی کند و اگر شیر مادر کم باشد و در کنار آن شیر خشک استفاده نشود دفعات دفع هم کم می شود و بیلی روبین در بدن نوزاد همچنان باقی می ماند که در این صورت رسوب بیلی روبین باعث آن می شود و تنها روش درمانی افزایش تغذیه نوزاد با شیر مادر یا شیر خشک می باشد‌.

بیماری فیزیولوژیک ناشی از ضعف کبد در دفع بیلی روبین

به طور معمول همه نوزادان تازه متولد شده در روز های اول کبد ضعیفی دارند و نمی توانند بیلی روبین را تجزیه کنند که بعد از چند روز این مشکل حل خواهد شد.

نوع فیزیولوژیک ناشی از نارس بودن نوزاد

در پاره ای مواقع کودک زودتر از موعد طبیعی ۳۷ هفته به دنیا می آید و یا اینکه وزن کمتر از ۲.۵ کیلوگرم دارد که در اصطلاح به آن کودک نارس یا پره مچور می نامیم گفته می شود و ممکن است دچار آن شود این نوع اختلال هم اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان شود بی خطر است و تنها با استفاده از دستگاه های فتوتراپی می توان نوع فیزیولوژیک را درمان کرد.

حتما مطالعه کنید
آشنایی با تاریخچه ساخت دستگاه های فتوتراپی

در برخی موارد زردی پاتولوژیک است و درمان های جدی تری را باید برای آن به کار برد انواع عارضه های پاتولوژیک شامل موارد زیر هستند.

نوع پاتولوژیک ناشی از ناسازگاری خونی

در برخی موارد ناهماهنگی گروه خونی مادر و نوزاد باعث می شود که سیستم ایمنی مادر آنتی بادی هایی ترشح کند که بر علیه نوزاد باشد و باعث از بین رفتن گلبول های قرمز نوزاد شود در این شرایط بیلی روبین در خون نوزاد ترشح پیدا می کند و در همان ابتدای تولد دچار زردی است. این نوع اختلال هم کنترل شده و قابل درمان است و با تزریق ایمونوگلوبولین RH به مادر طرف ۷۲ ساعت بعد زایمان می توان از مانع تولید آنتی بادی خطرناک شد.

برخی بیماری های مادر هم ممکن است دچار این بیماری در نوزاد شود بیماری های مثل تیروئید یا دیابت در مادر ممکن است باعث پیدایش آن در نوزاد شود که درمان های تخصصی برای این نمونه وجود دارد و معمولا اگر درمان نشود و تا چند هفته به طول بینجامد باید به متخصص برای درمان های جدی تر متناسب با نوع زردی کودک اقدام کرد.

رایج ترین درمان های خانگی زردی نوزاد

معمولا اگر این بیماری در نوزاد کم باشد افراد مراجعه به پزشک را ضروری نمی دانند و از درمان های خانگی استفاده می کنند. از رایج ترین درمان های خانگی مواردی از قبیل نور خورشید، آب جوانه گندم، شیردهی مداوم، در صورت لزوم توقف شیر مادر، شیر خشت و ترنجبین، عصاره عناب، مواد مکمل همراه با شیر خشک، درمان با لامپ های مخصوص و فتوتراپی هستند.

حتما مطالعه کنید
نحوه استفاده از دستـگاه زردی نوزادان

در برخی از موارد که نوزاد دچار آن می شود و با شیردهی شدت بیماری بیشتر می شود شیر مادر را متوقف می کنند و به مادر مکمل هایی داده می شود و پرهیزهای غذایی به او توصیه می شود. مکمل هایی که برای زردی نوزاد به مادر داده می شود مواردی از قبیل چای کامفری، قاصدک و گل نپتون هستند که مصرف این مواد توسط مادر و انتقال مواد مغذی آن توسط شیر دهی به کودک به درمان نوزاد کمک می کند.

رایج ترین درمان های خانگی زردی نوزاد

آیا قرار دادن کودک در زیر لامپ مهتابی به درمان او کمک می کند؟

در برخی موارد افراد برای درمان زردی نوزاد از لامپ استفاده می کنند و کودک را ساعت ها زیر لامپ قرار می دهند. در واقع این لامپ ها تاثیر در سلامتی ندارند و چون شبیه لامپ های فلورسنت هستند افراد به اشتباه از کودک دچار زردی را زیر این لامپ ها قرار می دهند.

در واقع درمان با فلورسنت علمی و دقیق است چون این درمان زول موج دقیقی دارد و قدرت درمانی دارد در صورتی که لامپ های مهتابی این طول موج و خاصیت درمانی را ندارند. شرکت نوین طب ایران که در زمینه لوازم پزشکی فعالیت می کند و محصولات خود را به سراسر کشور ارسال می کند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

زردی نوزاد

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟ علائمی مثل زرد شدن رنگ پوست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره