درمان زردی نوزادان با طب سنتی

درمان زردی نوزادان با طب سنتی

نوزادان تازه متولد شده اغلب تحت تأثیر زردی قرار می گیرند ، که باعث می شود پوست و چشم های آنها مایل به زرد شود. زردی در اثر تجمع ماده شیمیایی به نام بیلی روبین در خون و بافت های کودک ایجاد می شود. بیلی روبین به طور معمول توسط کبد پردازش و از طریق روده دفع می شود و این فرایند در کودکان چند روز به طول می انجامد. از هر 10 نوزاد ۶ نفر از آنها زردی دارند. این بیماری بیشتر در بین نوزادان نارس دیده می شود.

 

زردی معمولاً در روز دوم یا سوم ظاهر می شود. اگر کودک شما کامل و سالم است ، داشتن زردی خفیف جای نگرانی ندارد و ظرف مدت حدود یک هفته به خودی خود برطرف می شود. با این حال ، یک نوزاد نارس یا بیمار یا نوزادی که مقادیر بسیار بالایی از بیلی روبین دارد ، نیاز به نظارت دقیق و درمان های پزشکی دارد. بسیاری از افراد به جای استفاده از داروهای پزشکی برای فرزند خود، درمان زردی فرزند خود با طب سنتی را ترجیح می دهند. درمان زردی با طب سنتی از دیر باز مورد توجه ایرانی ها بوده است. در ادامه به نحوه درمان زردی با طب سنتی خواهیم پرداخت.

 

 

علت زردی کودک از دیدگاه طب سنتی

در طب سنتی، علت زردی افزایش یافتن سطح صفرا می باشد. صفرا یا زرد آب که یکی از خلط های چهارگانه است، دارای طبع گرم و خشک است  صفرا مثل آتش عمل می کند‌ بدین شکل که همان گونه که آتش تمایل به شعله ور شدن به سمت بالا دارد، صفرا نیز هنگام زردی هم ابتدا در قسمت های بالایی بدن مثل چشم، صورت و گردن هویدا می بود و در نقاط دیگر بدن به ندرت دیده می شود.

حتما مطالعه کنید
استفاده از دستگاه فتوتراپی خانگی

در طب سنتی افزایش سطح صفرا به سرد و گرم بودن مزاج بدن، نوع تغذیه کودک و مادر و به کار بردن ماده بی هوشی هنگام سزارین مادر و درمان نوزاد در بیمارستان و استرس و اضطراب مادر بستگی دارد.

از دیدگاه طب سنتی، پسران بیشتر از دختران دچار زردی می شوند چون پسران نسبت به دخترها طبع گرم تری دارند. بنابراین بیشتر دچار بیماری هایی می شوند که ناشی از طبع گرم هستند.

در طب سنتی برای درمان زردی نوزاد، باید نکات زیر را رعایت کرد:

 

√ توجه مادر به تغذیه خود و درمان زردی نوزادان با طب سنتی

وقتی نوزاد زردی دارد، مادر باید به تغذیه خود اهمیت زیادی بدهد و از خوردن غذاهای گرمی که زردی را افزایش می دهد بپرهیزد و به جای آن غذاهایی که طبع سرد دارند را میل کند تا طبع شیر خنک شود. البته هنگام خوردن غذاهای سرد باید به مزاج و ظرفیت کبد مادر نیز توجه شود و نباید در خوردن این مدل غذاها زیاده روی کرد چون ممکن است مادر دچار علائم غلبه بلغم شود مثل: پریدگی رنگ صورت، نفخ معده، احساس رخوت و کسلی، کوفتگی بدن، افسردگی، سفید شدن رنگ زبان، نفخ معده، کمرنگ شدن ادرار و حس سرما در بدن.

برای رفع زردی کودک، مادر می تواند از غذاها و نوشیدنی های متفاوتی که دارای طبع سرد هستند، استفاده کند مثل:

ماست، پنیر، سوپ جو، آب انار، ترشی، سفیده تخم مرغ، آب زرشک، هندوانه، خیار، سیب، گوجه فرنگی، قارچ، ماش، عدس، چای و روغن کنجد و …

حتما مطالعه کنید
آزمایش زردی در نوزادان چیست؟

در  داروهای گیاهی طب سنتی هم می توان عرق کاسنی و شاه تره را با نسبت های کاملا مساوی با هم ترکیب کرده و روزانه سه لیوان از آن را خورد. این نوشیدنی نه تنها میزان صفرا در بدن را کاهش می دهد، بلکه به هر بدنی می سازد و طبع متعادلی دارد.

عرقیجات های خنکی مثل عرق بیدمشک ، گشنیز و همیشه بهار ، برای مادرانی که دارای طبع گرم تری هستند ، مناسب می باشد. همچنین ، دمنوش های گیاهی مثل بنفشه ، عناب ، سه پستان ، تخم گشنیز ، پنیرک ، تخم کاسنی ، تخم کاهو و خطمی نیز می تواند برای این افراد مناسب باشد.

 

مصرف شیر خشت و ترنجبین

√. مصرف شیر خشت و ترنجبین در درمان زردی نوزادان با طب سنتی

می توان گفت که شیر خشت و ترنجبین، بهترین داروهای کاهنده زردی نوزاد در طب سنتی هستند.  طوری که مادران هنگام خرید سیسمونی، این دو دارو را نیز در سیمونی بچه می گذاشتند. در حالی که در گذشته، خانواده با همین داروهای گیاهی بدون عوارض زردی بچه را به طور چشم گیری کاهش می دادند، اما امروزه پزشکان نه تنها از این دارو ها استفاده نمی کنند بلکه مصرف آن را نیز مضر می دانند. در حالی که اثرات مثبت عصاره شیر خشت که جزء اصلی تشکیل دهنده قطره بیلی ناستر (قطره کاهنده زردی نوزاد) است توسط دکترهای گیاهی ثابت شده است.

همچنین در سطح جهانی، استفاده از این دارو در کلینیک ها و بیمارستان ها  در حال گسترش است. پس شما می توانید به جای اینکه کودک خود را در بیمارستان بستری کنید و در روزهای اول به دنیا آمدنش از او جدا باشید، با خیال راحت و بدون هیچ گونه نگرانی از این داروهای گیاهی به نوزاد خود بدهید و زردی او را در خانه عرض دو الی سه روز کاهش دهید.

حتما مطالعه کنید
تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد

 

 

درمان زردی نوزادان با طب سنتی

طریقه استفاده :

در مرحله اول ، ابتدا یک دوم لیوان را از آب جوش پر کرده و  شیر خشت (به اندازه یک نخود) را به همراه یک دوم قاشق چای خوری ترنجبین را در آن حل کنید. در مرحله بعد ، مخلوط را از پارچه تمیزی رد کنید. حال زمان آن است که آن را به نوزاد بدهید تا آرام آرام بخورد. شما می توانید حدود ۲ تا ۳ بار در روز (در صورت لزوم) این دارو را اماده کرده و به نوزاد بدهید.

 

نکته:

  • در نظر داشته باشید که خود ترنجبین شیرین است ، بنابراین نیازی به شیرین کردن دارو نیست.
  • شیر خشت را می توانید به صورت تکی نیز استفاده کنید ، اما برای این که تاثیر بیشتری را شاهد باشید ، بهتر است که ترنجبین و شیر خشت را با هم استفاده کنید.
  • متاسفانه به دلیل این که قیمت شیر خشت روز به روز در حال افزایش است ، شما می توانید به جای آن از از بید خشت استفاده کنید.
  • مادر و نوزاد هر دو می توانند از این دارو مصرف کنند.
  • در کنار این دارو می توانید به صورت هم زمان چند قاشق چای خوری از ترکیب کاسنی و شاه تره را به نوزاد بدهید.

 

کلام آخر

درمان زردی نوزاد با طب سنتی از گذشته در ایران مورد توجه بوده و بدون هیچ گونه عارضه و خطر بوده است. پیشنهاد ما استفاده از روش طب سنتی است که نه تنها جهت درمان  نوزاد تازه متولد شده مناسب  است ، بلکه  برای تمام بیماری ‌ها نیز مفید می باشد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

زردی نوزاد و  درمان آن  

زردی در نوزادان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

زردی در نوزادان و درمان آن   تولد نوزاد لذت و شادی فراوانی برای والدین به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره