تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد

تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد

زردی، در حدود 84٪ از نوزادان اتفاق می افتد و علت آن این است که کبد این نوزادان تازه متولد شده ، به اندازه کافی بالغ نیست که بتواند بیلی روبین اضافی موجود در جریان خون را دفع کند.  این امر باعث می شود که گلبول های قرمز کودک رنگدانه زرد به خود می گیرند که باعث می شود چشم ها یا پوست مایل به زرد شود.

زردی گاهی از صورت شروع می شود و سپس به سمت پایین قفسه سینه ، ناحیه شکم ، پاها و کف پا حرکت می کند. اگر درجه زردی نوزاد شما بالا باشد ، ممکن است تب کند، اشتهای خود را از دست بدهد و ممکن است دیر به دیر ادرار کند، یعنی بدن خیلی کند غذا را از طریق کبد پردازش می کند.

زردی نوزاد تازه متولد شده یک مشکل شایع در نوزادان است و برای بیشتر افراد به راحتی قابل درمان است. با این حال ، خوراکی های زیادی نیز وجود دارد که مادر می تواند برای درمان زردی کودک در دوران شیردهی مصرف کند.

 

تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد

تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد وقتی نوزاد زردی می گیرد ؟

اگر نوزاد تازه متولد شده شما  علائم زردی  را نشان می دهد ، داشتن یک رژیم غذایی سالم هم برای مادر و هم برای کودک می تواند به درمان آن کمک کند. به یاد داشته باشید ، بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی که مادر می خورد نیز توسط کودک از طریق شیر مادر مصرف می شود ، بنابراین حفظ رژیم غذایی تا آنجا که ممکن است به سلامتی آنها نیز کمک می کند.

حتما مطالعه کنید
آزمایش زردی در نوزادان چیست؟

چندین ماده غذایی وجود دارد که می توانید در دوران شیردهی بخورید تا زردی نوزاد را کاهش دهید این موارد عبارتند از:

غلات

غذاهایی مانند غلات غنی از فیبر به تجزیه مواد غذایی و دفع سموم کمک می کنند. این باعث می شود شیر مادر خلوص تر باشد. غلات همچنین حاوی غلات کامل هستند که سرشار از بتا گلوکان هستند. تحقیقات نشان داده است که مصرف یک کاسه غلات کامل در روز، بعد از چند روز به شدت عملکرد کبد را بهبود می بخشد.

سبزیجات تازه

سبزیجاتی که دارای ویتامین A و C زیاد و فیبر زیادی هستند برای کودک شما بسیار مناسب است. برخی از سبزیجات و گیاهان دارای برگ های خاص نیز برای بهبود سوخت و ساز بدن و سم زدایی از کبد مفید هستند. این مواد شامل، کلم بروکلی، هویج، کلم پیچ، اسفناج می باشد.

میوه های خاص

مرکبات در حد متوسط ​​، آنتی اکسیدان هایی را ارائه می دهند که برای سم زدایی مناسب هستند . اگر چند برش لیمو به آب خود اضافه کنید ، به بهبود سیستم ایمنی بدن کودک کمک می کند و سلول های او را قوی تر می کند.

پاپایا یا انبه همچنین گزینه های عالی برای کاهش زردی هستند زیرا حاوی مقدار زیادی آنزیم گوارشی هستند که جریان هضم از طریق کبد را کاهش می دهد و به مبارزه با هر باکتری کمک می کند.

توت هایی مانند شاه توت یا بلوبری سرشار از فیبر هستند که به تجزیه مواد غذایی از طریق کبد و دستگاه روده کمک می کند. هرچه بدن شما غذا را آسانتر تجزیه کند ، ویتامین های بیشتری جذب می کنید که این امر باعث کاهش زردی کودک شما می شود.

حتما مطالعه کنید
علائم و نشانه های زردی در نوزادان

نارگیل همچنین منبع کامل اسید آمینه است که به پاک سازی کبد کمک می کند. در این دوران سعی کنید از شیر نارگیل به جای شیر گاو استفاده کنید.

آب

برای کاهش میزان زدی نوزاد، حتما مایعات زیادی بنوشید. هرچه بیشتر بنوشید ، پردازش سلولهای قدیمی و حفظ عملکرد بهتر کبد برای بدن آسان تر است. سعی کنید در صورت امکان روزانه حدود 2 لیتر آب بنوشید. با این حال ، شما نباید به کودک خود آب بدهید. آنها را فقط با شیر مادر هیدراته کنید.

وقتی نوزاد زردی دارد، مادر چه چیزی نباید بخورد؟

وقتی صحبت از زردی و شیردهی می شود ، رژیم غذایی مادر بسیار مهم است. کبد کودک شما هر آنچه را که می خورند و می نوشند پردازش می کند و به دفع سم کمک می کند. برخی از غذاهایی که می توانند به کاهش زردی کودک کمک کنند عبارتند از:

 

وقتی نوزاد زردی دارد، مادر چه چیزی نباید بخورد؟

الکل

این یک مورد واضح است. کبد ما اصلاً الکل را به خوبی پردازش نمی کنند. مصرف زیاد الکل باعث آسیب دائمی به کبد می شود.

نوشیدن الکل چه در حین بارداری یا شیردهی می تواند به کودک شما آسیب جدی برساند – نه تنها باعث زردی نمی شود ، بلکه سایر مشکلات طولانی مدت را برای کبد نیز به وجود می آورد.

غذاهای تند و شور

باید از غذای شور پرهیز کنید. غذاهایی مانند کباب ، گوشت فرآوری شده یا سس های تند حاوی نمک زیادی هستند که بر طعم شیر شما تأثیر می گذارد و می تواند برای کبد مضر باشد.

نوشیدنی های پر قند

دادن قند بیش از حد به کودک از طریق شیر می تواند احتمال زردی کودک را افزایش دهد چرا که کبد مجبور است برای هضم آن فعالیت بیشتری انجام دهد.

حتما مطالعه کنید
چگونه متوجه زردی نوزاد شویم

سعی کنید از مصرف آب میوه خودداری کنید. اگرچه میوه ها برای شما و کودک شما مفید هستند ، اما اکثر آب میوه ها حاوی مواد افزودنی و جایگزین های زیادی برای شکر هستند که در واقع می توانند عملکرد کبد را مختل کنند.

درمان زردی نوزاد

زردی نوزادان را می توان با فتوتراپی درمان کرد. در این روش درمانی از چراغ های ویژه ای برای تغییر بیلی روبین به لومیروبین استفاده می شود که می تواند از طریق صفرا یا ادرار کودک دفع شود. در بیشتر موارد ، زردی در روز دوم یا سوم زندگی کودک شما ظاهر می شود و خود به خود برطرف می شود. با انتخاب دقیق رژیم غذایی می توانید به حل آن کمک کنید.

 

درمان زردی نوزاد

سخن پایانی

به طور کلی ، زردی نوزاد تازه متولد شده کاملاً طبیعی است. با این حال ، شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا رژیم غذایی سالمی در طول بارداری و شیردهی داشته باشید. خوردن غذاهایی که سرشار از فیبر ، ویتامین ها و آنزیم های گوارشی هستند ، به نوزاد شما بهترین فرصت را برای کاهش زردی می دهد. اگر زردی کودک شما بیش از ده روز طول کشید ، آنها را برای معاینه نزد پزشک ببرید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

زردی نوزاد و  درمان آن  

زردی در نوزادان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

زردی در نوزادان و درمان آن   تولد نوزاد لذت و شادی فراوانی برای والدین به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره