عوارض نادیده گرفتن زردی

در صورتی که زردی درمان نشود چه عوارضی خواهد داشت؟

عوارض نادیده گرفتن زردی،اگر شدت زردی بالا باشد و عدد آن به سرعت افزایش یابد و والدین نوزاد را سریع به پزشک ارجاع ندهند ممکن است زردی سبب بروز مشکلات مغزی در نوزاد شود. زردی می‌تواند در برخی مناطق مغز نفوذ کرده و انواع مشکلات مغزی، فلج مغزی یا دیگر مشکلات را پیش آورد. زردی در عین حال که مشکل شایعی است و برای تعداد زیادی از نوزادان رخ می‌دهد و اگر به موقع درمان شود مشکلی ایجاد نمی‌کند، چنانچه به موقع درمان نشود، می‌تواند در درصد پایینی مشکل‌ساز شود.

عوارض نادیده گرفتن زردی

همه چیز درباره زردی و عوارض نادیده گرفتن آن

زردی نوزادان یکی از شایع ترین بیماری هاییست که در ۸۰ درصد کودکان به دلیل شرایط طبیعی پیش می آید و با درمان های خانگی رفع می شود. به طور معمول کودکان از روز دوم تولد به بعد دچار تغییر رنگ در پوست می شوند. زرد شدن پوست ممکن است ناشی از یک بیماری پیش زمینه ای باشد به طور مثال کودکانی که قبل از ۳۵ هفته بارداری متولد می شوند و اصطلاحا نارس هستند و یا مشکلات مادرزادی کبد و … دارند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند.

حال سوال اساسی که مطرح است و ممکن است والدین بیشتر درگیر آن باشند این است که آیا زردی خود به خود درمان می شود و اگر نادیده گرفته شود عوارضی در پی دارد؟

شایع ترین عوارض زردی کدامند؟

بعد از تولد نوزاد و قبل از ترخیص در بیمارستان ها اغلب نوزادان مورد معاینه قرار می گیرند. یکی از این معاینات بررسی پوستی از نظر بیماری زردی است. اگر تغییر رنگ پوستی اتفاق افتاده باشد با آزمایشات دقیق تر سطح بیلی روبین اندازه گیری می شود. این عمل بیمارستان از نادیده گرفتن بیماری توسط والدین می کاهد و اگر احیانا کودک در روزهای ابتدایی دچار این عارضه شود بیمارستان درمان های پزشکی را شروع می کند.

اما سطح بیلی روبین در این بیماری تا حدی نگران کننده خواهد بود. ممکن است کودک پس از ۷۲ ساعت از تولد از بیمارستان مرخص شود و در این دو روز ابتدایی هیچ علائمی نداشته باشد و پس از دو روز علائم بیماری کم کم خود را نشان دهند. اگر بیماری خفیف باشد نیازی به درمان های پیشرفته نخواهد داشت و معمولا با شیردهی مکرر و دفع مرتب نوزاد درمان می شود اما اگر سطح بیلی روبین به قدری بالا برود که علاوه بر زرد شدن پوست صورت و چشم ها به تدریج بدن نوزاد هم زرد شود باید اقدامات درمانی فورا انجام شود و احتمالا نیاز خواهد بود که کودک در بیمارستان بستری شود و زیر دستگاه فوتوتراپی قرار بگیرد.

اگر شدت بیماری به قدری باشد که سطح بیلی روبین در حال افزایش و غیر قابل کنترل باشد معمولا چند روش درمانی همزمان مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر والدین در این خصوص سهل انگاری کنند و برای درمان نوزاد هیچ اقدامی انجام ندهند عدد زردی به سرعت افزایش پیدا می کند و بیلی روبین کم کم در مغز رسوب پیدا می کند و باعث مشکلاتی در مغز خواهد شد‌.

عوارض شایع عدم درمان زردی

شایع ترین عوارضی که به دنبال نادیده گرفتن بیماری زردی نوزاد وجود دارد مشکلات مغزی است. مشکلات مغزی که رایج ترین آن فلج مغزی است یک عارضه جبران ناپذیر و غیر قابل درمان است. این بیماری با توجه به اینکه شایع است و درمان های متنوع و موثری دارد اما در صورت عدم درمان هم مشکلات جدی تری دامنگیر نوزاد می شود که هیچ اقدامی بعد از رسیدن بیلی روبین به مغز و فلج مغزی موثر نخواهد بود و کودک را برای همیشه درگیر خواهد کرد.

این عوارض برای مواقعی است که سطح بیلی روبین به قدری بالا رفته است که کودک دچار علائمی از قبیل کاهش فعالیت نوزاد، خواب‌آلودگی، بی‌قراری، بی‌اشتهایی، گریه‌های جیغ مانند و تشنج و عقب افتادگی ذهنی و کاهش شنوایی شود و والدین نسبت به این علائم بی توجه باشند و یا از روش های غیر معمول و غیر موثر کمک برای درمان کمک بگیرند.

نادیده گرفتن زردی و ابتلا به انسفالوپاتی حاد بیلی روبین

زردی نوزاد در موارد شدید از ابتدا با علائمی از قبیل زرد شدن بیشتر پوست نسبت به روزهای گذشته، مشاهده بیماری در نواحی شکم، بازوها و ساق پاها، زرد شدن بیشتر سفیدی چشم ها، خواب آلودگی شدید نوزاد و دیر از خواب بیدار شدن آن، عدم تغذیه کافی و وزن گیری طبیعی، علائم غیر طبیعی و غیر عادی، طول کشیدن بیماری و پیشرفت آن و … همراه است و همه این علایم ناشی از بالا رفتن سطح بیلی روبین در خون است که بیشتر از ۳ هفته کودک را درگیر کرده است و اقدامات درمانی انجام نشده است.

در این گونه مواقع خطر ابتلای نوزاد به بیماری مغزی انسفالوپاتی حاد بیلی روبین بیشتر می شود. بیلی روبین برای سلول های مغزی به عنوان سم شناخته می شود. وقتی کودک به این عارضه مبتلا می شود بیلی روبین به قدری افزایش پیدا می کند که به مغز هم نفوذ پیدا می کند. ورود بیلی روبین به مغز خطر آسیب های جدی و طولانی مدت را دارد. ولی درمان در این مراحل هم می تواند موثر واقع شود و خطر آسیب های مغزی را کاهش دهد.

زمانی که بیماری شدت پیدا کرده و خطر انسفالوپاتی حاد بیلی روبین مشاهده می شود نوزاد دچار علائمی از قبیل موارد زیر می شود که همه ی این علائم ممکن است در یک نوزاد مشاهده نشود و هر کودکی ممکن یک یا چند علایم را همزمان داشته باشد.

کسل بودن نوزاد به مدت طولانی و به سختی بیدار شدن کودک

قدرت مکیدن و غذا خوردن نوزاد ضعیف و کم می شود.

داشتن تب بالا

داشتن استفراغ

بازگشت رو به عقب بدن و گردن

علائم بالینی نوزاد مبتلا به زردی

زردی نوزاد در روزهای ابتدایی با علایم اندکی همراه است و اگر این علائم ابتدایی کنترل نشوند علائم حادتری در نوزاد مشاهده می شود. این بیماری از نظر بالینی دارای دو فاز حاد و مزمن می باشد. فاز حاد در سه مرحله خود را نشان می دهد. در مرحله اول کودک به شدت ضعیف می شود و افزایش بیلی روبین نوزاد را دچار هیپوتونی یعنی کاهش تونیسیته عضلانی می شود.

 

علائم بالینی نوزاد مبتلا به زردی

 

در مرحله دوم هیپرتونیک جایگزین هیپوتونی می شود و نوزاد دچار تب شدید می شود و تب و تشنج ممکن است باعث اختلال در مسیرهای عصبی شود و در مرحله سوم هیپوتونی کاهش پیدا می کند و کودک شل می شود. این فاز حاد ممکن است چند روزی طول بکشد و در صورت عدم درمان وارد فاز مزمن شود.

ابتلا به کرنیکتروس نتیجه نادیده گرفتن زردی نوزاد

زمانی که زردی نوزاد علایمی پوستی و فیزیولوژیکی نداشته باشد در واقع هایپر بیلی روبین است یعنی بیلی روبین در خون افزایش پیدا کرده است. کرن ایکتروس زمانی ایجاد می شود که بیلی روبین در ماده خاکستری دستگاه عصبی مرکزی رسوب پیدا کند.

این نوزادان با علائمی از قبیل شیر خوردن، بیحالی و سستی، گریه با صدای زیر، فلج نگاه، کندی در حرکت، کمانی شدن گردن و پشت و … همراه است. شرکت نوین طب ایران ارائه دهنده ی تمام دستگاه های مربوط به زردی نوزاد می باشد که اعتبار و کیفیت دستگاه ها و تست ها مورد تایید سازمان بهداشت است.