استفاده از دستگاه فتوتراپی خانگی

استفاده از دستگاه فتوتراپی خانگی

 استفاده از دستگاه فتوتراپی خانگی،بیماری زردی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در بدو تولد نوزاد به آن مبتلا می شود و والدین پس از مشاهده علائمی از قبیل زرد شدن رنگ پوست صورت و چشم ها، درجه حرارت بالا، بی حالی نوزاد و … سریعا باید اقدامات درمانی را انجام دهند. اما واهمه ای که والدین از بیمارستان و بستری شدن نوزاد دارند ممکن است روش های درمانی دیگری را در پیش بگیرند. قطعا روش های درمان خانگی بسیار زیادند و در صورت مشاهده بیماری معمولا پیشنهادات درمانی زیادی به والدین داده می شود.

اما از آنجا که ادامه دار شدن بیماری و عدم درمان آن می تواند مشکل ساز شود و در برخی موارد عوارض جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد پس خیلی مهم است که روش هایی برای درمان به کار گرفته شوند که از لحاظ علمی ثابت شده باشند و استفاده از آن ها منع پزشکی نداشته باشد. دستگاه فتوتراپی خانگی یکی از روش های موثر در درمان زردی است که شما را بی نیاز از رفتن به بیمارستان و بستری شدن می کند.

 

استفاده از دستگاه فتوتراپی خانگی

معرفی کامل دستگاه فتوتراپی خانگی

زمانی که سطح بیلی روبین نوزاد در روزهای ابتدایی تولد غیر قابل کنترل می شود و زردی افزایش پیدا می کند باید از دستگاه فتوتراپی به عنوان یک درمان موثر و مفید استفاده کرد. این دستگاه در دو مدل کلی خانگی و بیمارستانی وجود دارد. برای قرار دادن نوزاد در زیر این دستگاه ها باید دکتر بیماری را تایید کند.

حتما مطالعه کنید
مراقبت های پس از زایمان طبیعی

زرد شدن سفیدی چشم و پوست صورت جزء علائم اولیه هستند و اگر درمان نشود به دیگر قسمت های بدن کشیده میشود و ممکن سطح بیلی روبین به شدت افزایش پیدا کند و باعث رسوب در مغز شود و در نهایت نوزاد را فلج کند. پس دستگاه های مورد استفاده خطرات جبران ناپذیر را بسیار زیاد کاهش داده اند.

 

معمولا تمام دستگاه های خانگی که در بازار عرضه می شوند با کیفیت و مناسب نیستند و عدم رعایت استانداردها در این دستگاه ها باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیر خواهد شد. پس حتما دستگاهی را استفاده کنید که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته باشد.
نور موجود در دستگاه های خانگی به بدن نوزاد کمک می کند تا بتواند بیلی روبین اضافه را از بین ببرد.

 

در مواردی که سطح بیلی روبین افزایش چندانی نداشته باشد و ثابت و روبه بهبود باشد می توان از مدل خانگی استفاده نمود. اما در صورت مشاهده علائم شدیدتر باید کودک در بیمارستان و تحت درمان با فتوتراپی بیمارستان قرار بگیرد.

 

مزیت های استفاده از دستگاه فتوتراپی

از مهمترین نکات و مزیت های استفاده از دستگاه فتوتراپی خانگی زردی می توان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره نمود.

• راهکارهای موثر و کاربردی در خصوص نحوه کار با دستگاه و طریقه سنجش آن آموزش داده می شود و از آنجا که در خانه به کار گرفته می شود برای والدین و نوزاد بسیار خوب است.

• از هر مرکزی که دستگاه را تهیه نمایید معمولا بدر اختیار داشتن کادری متخصص سطح بیلی روبین را اندازه گیری خواهند کرد و با توجه به درجه زردی دستگاه تنظیم می شود‌.

حتما مطالعه کنید
نحوه استفاده از دستـگاه زردی نوزادان

• تا زمانی که سطح بیلی روبین کاهش پیدا کند از دستگاه استفاده می شود‌. معمولا برای بررسی و تشخیص نهایی دوباره از نوزاد آزمایش تعیین سطح بیلی روبین گرفته می شود و اگر کودک درمان شده باشد می توان دستگاه را پس داد.

• زمان ماندن در دستگاه و دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی تماما به والدین آموزش داده می شود و پس از طی شدن پروسه درمان دستگاه به مرکز پس داده می شود‌.

 

 

توصیه های ایمنی در خصوص استفاده از دستگاه فتوتراپی

در بیماری زردی و زمانی که شما دستگاه فتوتراپی خانگی را برای درمان برمی گزینید باید نکات و مواردی را در طول درمان به کار ببرید تا درمان موفقیت آمیز باشد‌. این دستورالعمل ها و نکات مهم شامل موارد زیر هستند.

• گرم نگه داشتن اتاق کودک در طول پروسه درمان

• قرار دادن دمای اتاق نوزاد بین ۶۸ تا ۷۵ درجه فارنهایت و یا ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد

• بهتر ایت جهت گرم نمودن اتاق در و پنجره ها بسته شود.

• خشک بودن جای نوزاد کمک زیادی به گرم نگه داشتن نوزاد می کند.

• روشن نمودن دستگاه فتوتراپی و تنظیم دقیق آن با توجه به درجه زردی

• نور چراغ برای درمان بهترین گزینه هست و با نور ال ای دی یا فلورسنت عملکرد خود را پیش می برند. در طول درمان کودک باید بجز پوشک هیچ لباس دیگری نباید بر تن کند.

• برای محافظت از چشم نوزاد از چشم بند استفاده کنید.

• هنگامی که نوزاد را در زیر دستگاه قرار می دهید حتما باید موقعیتش را هر یک تا دو ساعت یکبار تغییر دهید تا کل بدن در معرض نور قرار بگیرد و درمان سریع تر پیش برود.

حتما مطالعه کنید
زردی برای چه نوزادانی خطرناک است؟

• اگر کودک بی قراری می کند بهتر است ابتدا او را آرام کنید و پس از آرام شدن کودک در زیر دستگاه قرار بگیرد می تواند تا پایان درمان کودک را ماساژ دهید و با او حرف بزنید.

باید هر ۴ ساعت یکبار برای تغذیه با شیر مادر نوزاد را از زیر دستگاه خارج کرد.

 

علائم هشدار دهنده استفاده از دستگاه فتوتراپی

در نوزاد مبتلا به زردی همیشه دستورالعمل هایی برای درمان توصیه می شود که سریع ترین و مطمئن ترین راه مراجعه به پزشک متخصص است. شاید برخی از مردم فکر کنند که تنها استفاده از دستگاه فتوتراپی خانگی موثر واقع می شود و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در صورتی که با هریک از علایم زیر در حین استفاده مواجه شدید حتما باید به متخصص کودکان مراجعه کنید.

 

علائم هشدار دهنده شامل:

تب بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت

ناتوانی در افزایش درجه حرارت بدن پی از نیم ساعت

داشتن مشکل تغذیه ای

مشکل در تغذیه

داشتن استفراغ شدید و زرد رنگ

خواب آلودگی و سخت بیدار شدن

افزایش زردی و عدم درمان با دستگاه

طولانی شدن پروسه درمان

عدم تغذیه و شیر کافی

تغییر رنگ ادرار

تغییر رنگ صورت و مو

 

علائم هشدار دهنده استفاده از دستگاه فتوتراپی

 

تمامی این موارد ممکن است در یک تا دو روز ابتدایی استفاده از دستگاه از بین بروند و نوزاد نیازی به بستری شدن نداشته باشد اما در کل اجاره دهندگان و عرضه کنندگان دستگاه های خانگی در سطح ایران زیاد است ، شرکت نوین طب ایران یک مجموعه کامل در خصوص ارائه خدمات و دانستنی های مرتبط با زردی در نوزادان به والدین عرضه می کند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

زردی نوزاد

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟

 قطره بیلی ناستر بر کاهش زردی نوزاد تاثیری دارد؟ علائمی مثل زرد شدن رنگ پوست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره