آزمایش زردی در نوزادان چیست؟

آزمایش زردی نوزاد 

بیلی روبین رنگدانه ایی زرد است که در مدفوع و خون هر فردی وجود دارد‌. حال آزمایش زردی نوزاد یا بیلی روبین میزان زردی را در بدن این فرد مشخص می کند. همچنین دلیل اصلی افزایش زردی این است که برخی اوقات کبد توانایی پردازش بیلی روبین موجود در بدن را ندارد و با افزایش آن موجب التهاب یا انسداد کبد می شود.

 آزمایش زردی نوزاد زمانی نیاز است که اگر مقدار بیلی روبین موجود در بدن نوزاد بیشتر از حالت نرمال باشد سفیدی چشم و رنگ پوست  به سمت زردی می رود که به آن یرقان یا زردی گفته می شود.

با تجزیه پروتئین هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز قدیمی بیلی روبین تشکیل می شود. البته تجزیه گلبول های کهنه فرایند طبیعی و سالمی به حساب می آید. بیلی روبین به وسیله گردش خون وارد کبد می شود سپس تجزیه و با صفرا ترکیب می شود. بعد از این مرحله دفع آن در مجرای صفرا و ذخیره آن در کیسه صفرا را به دنبال دارد. و مرحله آخر در روده کوچک صفرا ترشح می شود که به هضم چربی در بدن کمک می کند. همچنین این بیلی روبین توسط ادار و مدفوع دفع می شود.

بیلی روبین از طریق کبد به اسید گلوکونیک اتصال می یابد که به آن بیلی روبین مزدوج یا مستقیم می گویند. اما اگر بیلی روبین متصل به اسید گلوکونیک نشود نامزدوج گفته می شود. همچنین از طریق انجام تست جامع بیلی روبین مقدار بیلی روبین تمام بدن در خون فرد سنجیده و مشخص می شود. از علائم این بیماری در بزرگسالان و کودکان می توان به کم اشتهایی، تیره بودن رنگ ادرار، خارش پوست، خستگی مفرط، زردی چشم ها یا پوست و یرقان اشاره کرد.

حتما مطالعه کنید
حساسیت ها و مراقبت از پوست نوزاد

 

آزمایش زردی در نوزادان

دلایل رایج برای انجام آزمایش زردی نوزاد

در شرایطی که بیلی روبین موجود در کبد متصل به اسید گلوکونیک نشود و یا تخیله آن از طریق خون به اندازه کافی نباشد کبد دچار آسیب می شود. از این لحاظ انجام آزمایش زردی نوزاد امری ضروری است.

زردی خفیف در نوزادان برگرفته از تغییرات طبیعی در سوخت و ساز بیلی روبین یا یکی از علائم مشکلات بالینی است. همچنین اگر مقدار بیلی روبین موجود در خون نوزاد از زمان تولد وی بالا باشد برای چندین بار از خون نوزاد آزمایش گرفته می شود. زیرا اگر زردی در نوزاد مورد درمان قرار نگیرد خطرات مرگبار و جدی به دنبال دارد. یکی از دلایل دیگر افزایش مقدار بیلی روبین تخریب بیش از حد گلبول های قرمز است که به این حالت همولیز گفته می شود. همچنین بیماری بیلی روبین موجود کبد از طریق آزمایش های زیر قابل سنجش است.

آلبومین

آلکالین فسفاتاز

آسپارتات آمینوترانسفراز

آلانین ترانس آمیناز

مجموع پروتئین

روش انجام آزمایش زردی نوزاد به چه صورت است؟

جهت انجام آزمایش زردی نوزاد به مقداری از خون فرد بیمار نیاز است طوری که با تزریق سوزن از طریق ساعد یا پوست دست وارد رگ مورد نظر می شود و مقداری از خون را مکیده سپس به لوله آزمایش منتقل می شود. البته برای آماده شدن انجام این تست چهار ساعت قبل چیزی غیر از آب چیزی مصرف نکنید. همچنین از مصرف داروهایی مانند آسم(تئوفیل)، ملین ها(فوروسمید)، آرام بخش ها(فنوباربیتال) آنتی بیوتیک ها( پنیسیلین جی)   قبل از انجام تست پرهیز کنید.

حتما مطالعه کنید
تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد

 

زردی نوزاد

خطرات ناشی از انجام آزمایش زردی نوزاد چیست؟

هنگام انجام آزمایش زردی نوزاد و گرفتن نمونه خون دردی خفیفی احساس می شود و هم زمان با خارج کردن سوزن نبض و ضربان در آن قسمت افزایش می یابد. بنابراین روی زخم را با دست فشار دهید یا از چسب زخم استفاده کنید. البته گرفتن  نمونه خون احتمال دارد خطراتی را به وجود بیاورد که به شرح زیر است.

خون ریزی شدید

خون ریزی با مدت زمان طولانی که نشان دهنده اختلال خونی دیگری است و باید به پزشک رجوع کند.

عفونت

قبل از انجام آزمایش محل مورد نظر ضدعفونی شود تا از ایجاد عفونت جلوگیری کند.

هماتوم

کبودی یا تیرگی زیر پوست به علت تجمع خون به وجود می آید.

سرگیجه یا غش

علت نتیجه غیر عادی آزمایش زردی نوزاد

اگر مقدار بیلی روبین موجود در خون افزایش یابد، متخصص علاوه بر انجام آزمایش زردی نوزاد، سونوگرافی و آزمایشات بیشتری تجویز می کند. البته افزایش بیلی روبین می تواند ناشی از بیمارهای کبد و صفرا باشد. همچنین احتمال دارد افزایش بیلی روبین ناشی از مشکلات خونی باشد طوری که گلبول های خون به سرعت تجزیه می شوند که خود به دلایل زیر اتفاق می افتد.

آنمی همولیتیک

زمانی که مقدار گلبول های خون به علت بیماری عفونت، مسمومیت دارویی، نارسایی ژنتیکی و خود ایمنی از بین بروند و کبد قادر نباشد بیلی روبین غیر مزدوج در بدن را تولید کند این حالت روی می دهد.

واکنش انتقال

در این شرایط خونی که به شما منتقل شده است توسط سیستم ایمنی مورد حمله قرار می گیرد.

حتما مطالعه کنید
زردی برای چه نوزادانی خطرناک است؟

کدام گروه از نوزدان به انجام آزمایش زردی نوزاد نیاز دارند؟

نوزادان با عوامل خطر زیاد

مشاهده زردی بالینی در طول یک شبانه روز تولد

بالا بودن سطح بیلی روبین در نمودار بوتان

نوزادان زود به دنیا آمده

کمبود آنزیم G 6PD

وجود نوزاد با سابقه زردی در بین اعضای خانواده

کومبس مستقیم و مثبت و همچنین ناسازگاری خونی

وجود اکیموز گسترده یا هماتوم روی پوست

کاهش وزن ده درصدی نوزاد در چند روز اول تولد

تغذیه نامناسب و ناکافی از شیر مادر

نوزادان با عوامل خطر متوسط

سطح متوسط بیلی روبین در نمودار بوتان

مشاهده زردی بالینی در مدت یک شبانه روز بعد از تولد

سابقه ی مبتلا بودن برادر یا خواهر نوزاد به یرقان بدون نیاز به فتوتراپی

بیشتر در نوزادان پسر

مادر دیابتیک نوزاد ماکروزومیک

نوزادان با عوامل کم خطر

سطح پایین بیلی روبین در قسمت خطر مربوط به نمودار بوتان

به دنیا آمدن نوزاد بعد ازسی و هشت هفته

نوزادان ترخیص شده از بیمارستان بعد از گذشت دو شبانه روز

کدام گروه از نوزدان به انجام آزمایش زردی نوزاد نیاز دارند؟

جهت آگاهی از آزمایش های بیلی روبین نوزدان می توانید به نوین طب ایران مراجعه کنید سپس تمام اطلاعات و راه های مربوط به آزمایشات و مراقبت های بعد زردی نوزدان را جمع آوری کنید. که به عنوان پکیج کامل در اختیار خود و اطرافیانتان قرار دهید. نوین طب ایران این اطلاعات را به صورت دقیق و جزء به جزء در اختیار مراجعه کنندگان خود قرار می دهد.

پیشنهاد ما به شما

زردی نوزاد و  درمان آن  

زردی در نوزادان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

زردی در نوزادان و درمان آن   تولد نوزاد لذت و شادی فراوانی برای والدین به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره