مزایای درمان زردی در منزل

مزایا درمان زردی در منزل،شایع ترین موردی که در نوزادان مشاهده می شود، زردی نوزاد است. اما به دلیل اینکه اکثریت نوزادان با این مشکل مواجه می شوند پس طبیعی است که اکثر والدین نگرانی بابت این مسئله نداشته باشند.. این بیماری که به اسم یرقان نوزاد هم شایع است درمان های متنوعی دارد. از آنجا که کبد نوزادان به دلیل بالغ نبودن نمی تواند بیلی روبین خون را تجزیه و دفع کند در روزهای ابتدایی حجم بیلی روبین که یک ماده زرد رنگ است زیاد می شود و پوست بدن نوزاد رفته رفته زرد رنگ می شود.

اما اصلا جای نگرانی نیست و تقریبا تمام نوزادان دچار این بیماری با توجه به سطح بیلی روبیشان درمان می شود. بالا رفتن آگاهی افراد خصوص این بیماری باعث شده که اقدامات پیشگیرانه ی زیادی انجام دهند.

پس از اینکه والدین علائم زردی از قبیل زرد شدن پوست صورت و چشم ها، در موارد شدید شامل گریه های بلند، مشکل در شیر خوردن، بی حالی و ضعف نوزاد، مشکل در بلع شیر، مشکل در بیدار شدن و خواب سنگین و … را مشاهده کردند از روش های درمانی استفاده می کنند. بیشتر درمان زردی در منزل و توسط والدین انجام می شود که به دلیل مراقبت های مداوم والدین و عدم سهل انگاری آن ها در خصوص سلامتی، بیماری رفته رفته درمان می شود و کودک سالم و سرحال می شود.

مزایای درمان زردی در منزل

روش درمان زردی نوزاد در منزل

زردی نوزاد در بدو تولد چیز عجیب و نگران کننده ای نیست. از آنجا که کودک در بدو تولد اکسیژن مورد نیاز خود را از هوای آزاد می گیرد پس نیازی به گلبول های اضافی ندارد و در این شرایط شروع به تخریب این گلبول های اضافی می کند و پس از این فرآیند هموگلوبین کاهش پیدا کرده و هموگلوبین اضافی به بیلی روبین تبدیل می شود. در این شرایط که کبد هم هنوز بالغ نشده است نمی تواند این بیلی روبین را تجزیه کند و در خون باقی می ماند و باعث ایجاد زردی می شود. احتمال مبتلا شدن کودکان نارس بیشتر است.

هر نوزادی در که روزهای ابتدایی تولد دچار زرد شدن تدریجی پوست می شود یعنی به این بیماری مبتلا شده است و باید توسط پزشک معاینه و درمان شود. در بیشتر مواقع شدت بیماری زیاد نیست و پزشک روش های درمانی در منزل را پیشنهاد می کند. شما اگر حتی تغییر پوست اندکی در نوزاد مشاهده کردید باید اقدامات درمانی را شروع کنید چون این بیماری در صورت عدم درمان گسترش پیدا می کند و در صورت عدم درمان باعث تخریب سلول های مغزی و متاسفانه فلج مغزی می شود.

در زیر چند درمان خانگی سنتی موثر را بیان می کنیم که می تواند با ترکیب شدن با سایر روش ها از شدت بیماری بکاهند.

تغذیه مکرر با شیر مادر

برای ان دسته از نوزادانی که به دلیل عدم دریافت شیر کافی و دفع مکرر دچار این بیماری شده اند. تغذیه مداوم با شیر مادر می تواند عملکرد روده ها را بهتر کند و با جبران کمبود کالری زردی کم کم رفع می شود. اما دسته ای از نوزادان هستند که معمولا پس از هفته دوم دچار زردی می شود. این نوزادان در واقع به دلیل موادی که در شیر وجود داشته دچار این بیماری شده اند و این مواد آنزیم های کبدی و روده ای را غیر فعال کرده اند.

در برخی موارد ممکن است نوزاد نیاز به تعویض خون پیدا کند و یا اینکه یک تا دو روز شیر مادر قطع شود و از شیر خشک استفاده شود و پس از رفع بیماری دوباره تغذیه با شیر مادر از سر گرفته شود.

استفاده از نور مهتابی

در گذشته مردم بر این باور بودند که لامپ های مهتابی می تواند زردی را درمان کند. اما این شایعه پایه علمی ندارد و جزء درمان محسوب نمی شود. لامپ هایی که برای درمان استفاده می شود طول موج های مختلفی دارند و برای درمان بیماری طراحی شده اند و کاملا با لامپ های مهتابی متفاوت هستند.

استفاده از شیر خشت

این ماده گیاهی به همراه نور درمانی می تواند به بهبود بخشیدن بیماری سرعت ببخشد هر چند که پزشکان اعتقادی به این درمان ندارند اما از قدیم ایام این ماده به دلیل داشون قندهای چون مانیتول در بهبود درمان موثر است. که شکل مصرف آن به صورت قطره خوراکی است‌.

آرد جو

در این روش آرد جو را بر روی پوست نوزاد بجز صورت و اطراف ناف می ریزند و جزء روش های خانگی موثر است.
از دیگر درمان های خانگی موثر شستن بدن نوزاد با عرق کاسنی، خیساندن پیشانی و پشت گوش نوزاد با مخلوط ترنجبین و آب و حجامت نوزادن( یک خراش کوچک پشت گوش نوزاد) هستند که اگر به صورت بهداشتی انجام شوند می توانند تا حدودی در درمان موثر باشند.

مزایای درمان زردی در منزل

اگر زردی نوزاد در سطحی باشد که بتوان آن را در خانه درمان کرد قطعا رفتن به بیمارستان اشتباه است. چون نوزاد تازه متولد شده در معرض ابتلا به انواع عفونت ها و حساسیت های پوستی است و ممکن است در زمان درمان در بیمارستان به انواع این بیماری ها مبتلا شود. جدا از فضای عفونی و آلوده ی بیمارستان هزینه های بالایی است که از والدین اخذ می شود.

دستگاه های مورد استفاده برای زردی

موثرترین و بهترین درمان زردی نوزاد استفاده کردن از دستگاه فتوتراپی است. این دستگاه هم در نمونه خانگی و هم بیمارستانی وجود دارد. شرکت های بسیاری هستند که این دستگاه را تا زمان درمان کامل اجاره می دهند پس نیازی به پرداخت هزینه های اضافی خرید نخواهید شد. اگر سطح بیلی روبین نوزاد بین ۹ تا ۱۷ باشد دستگاه فتوتراپی خانگی کاملا بیماری را درمان می کند اگر بیشتر از این مقدار شد باید از دستگاه های بیمارستانی قوی تر استفاده شود. البته سطح بیلی روبین به سن نوزاد، وزن و شرایط جسمی او بستگی دارد.

طول درمان زردی در منزل

طول درمان زردی نوزاد در خانه با توجه به شرایط نوزاد متغیر است و از چند روز تا چند هفته ممکن است به طول بینجامد. معمولا نوزادانی که سطح بیلی روبین پایین تری دارند بعد از سه تا چهار روز با مراقبت های خانگی درمان می شوند. اما کودکان با درجه زردی بیشتر مراقبت ها تخصصی تر و طول درمان هم بیشتر خواهد شد. برای اطلاع از انواع دستگاه های مورد استفاده در این بیماری و نحوه تهیه آن ها می توانید به شرکت نوین طب ایران مراجعه کنید.

 

طول درمان زردی در منزل

دیگر نیاز به بستری نوزاد در بیمارستان نیست.

مزیت اجاره دستگاه فتوتراپی در منزل

در صورت استفاده از دستگاه درمان زردی در منزل دیگر نیازی به بستری نوزاد در بیمارستان و صرف وقت و هزینه های زیاد نیست و درمان زردی نوزاد در منزل و در کنار خانواده انجام می شود.

آسایش و آرامش کامل مادر.
جلوگیری از خروج نوزاد از منزل و همچنین عدم آلوده شدن نوزاد به ویروسها و میکروبهای خطرناک و جلوگیری از مبتلا شدن به بیماریهای خطرناک.
کاهش زمان درمان نوزاد.
کاملا قابل حمل و سبک بودن دستگاه ها.